søndag den 20. oktober 2013

Overvejelser indtil videre

Jeg er i pædagogikum i Samfundsfag på Aabenraa Statsskole. Denne blog er om mine overvejelser igennem processen. 

Der har været mange overvejelser og indtryk i mit pædagogikum forløb indtil videre.


Disse har blandt andet kredset omkring følgende:
  • Hvordan man rummer forskellige elevtyper med hver sit ståsted?
  • Hvordan ændrer jeg min undervisningsstil fra lærerstyret til mere elevdeltagende?

At rumme forskellige elevtyper:

I alle mine 3 klasser (pædagogikum klassen - 3.g på A niveau; en valgfagsklasse på B niveau og en 1.g klasse på C niveau) forekommer fænomenet, at der synes at være stærke elever, som er meget deltagende, svarer på spørgsmål og kommer med kommentarer, mens de (formentlig) svagere elever tier stille. Af og til er der en elev, som pludselig deltager, kommer med et rigtig godt svar eller spørgsmål. Det antyder, at ikke alle elever, der er stille i klassen, er svage. Derudover er der nogle, der deltager hele tiden uden at det de kommer med er af særlig høj kvalitet.

Mine overvejelser kredser derfor omkring hvordan man: 

  1. involverer svagere elever således at de deltager i klassen
  2. involverer stærkere elever, som ikke deltager nok, fremelsker deres bidrag
  3. lader de stærkere elever deltage uden at de fortrænger de andre
  4. evt. får dem der "støjer" med hyppige ikke-indholdsrig deltagelse til at fylde mindre
I min praksis har jeg forsøgt ikke at lade de stærke, deltagende elever fylde for meget. Dette har dog vist sig at være endog meget svært. Det er så meget nemmere at "go with the flow" og lade dem der gerne vil komme til orde. Efterhånden er jeg begyndt med at notere mig de elever, som er stærkere men stille og når de rækker hånden op at vælge dem først. Jeg underbygger endvidere det med at appellere oftere til at andre end dem, der plejer at række hånden op, kommer på banen. Denne kombination har haft en god effekt og jeg agter at videreudvikle fremgangsmåden.

Mens det ovenstående håndterer punkterne 2 og 3 foroven, gør dette intet for at bringe punkt 1 i spil. Jeg anser det for det næste trin at forsøge at få de svagere elever på banen. Umiddelbart kan man komme nemt udenom det ved bare at "harponere" de svagere og/eller ikke deltagende elever med direkte spørgsmål. Jeg har dog på fornemmelsen, at mange af disse elever vil reagere negativt, føle sig forfulgt/ramt og at det kan vise sig at være kontraproduktivt. En mulig fremgangsmåde er at melde ud, at man i en seance ikke tager imod svar/deltagelse fra "dem, der plejer at svare" og lægge op til at de svagere/stille elever skal komme på banen. Jeg er skeptisk overfor, om det vil have den ønskede virkning, men det må komme an på en prøve.

At ændre undervisningsstil fra lærerstyret til mere elevdeltagende:

Med en baggrund i voksenundervisningen er en af de største omvæltninger ved at undervise elever på gymnasiet det at "holde mindre foredrag" og involvere eleverne mere. Vores moduler er på 90 minutter som gør, at eleverne skal koncentrere sig i meget lange perioder hvis ikke man sekvenserer timerne med variation.

Jeg har stålsat forsøgt at anvende en eller to øvelser af mellem 20 til 45 minutter i hvert modul. En gang imellem lykkes det ikke, men i det store hele har det vist sig at give pote. Eleverne bliver "frisket op" af skiftet i aktiviteten og i min erfaring deltager de overvejende i gruppearbejde, rollespil osv. Især sidstnævnte har jeg haft meget succes med og jeg agter at anvende flere 90 minutters rollespilsseancer.

En anden fremgangsmåde som jeg fornyelig har lært og anvender med stor succes og fornøjelse er et 90 minutters forløb, hvor eleverne selv arbejder med den tekst, de havde for som lektie til modulet. Jeg opretter et fælles dokument på Google Docs (Drev), således at alle elever har redigeringsadgang til det via et link. Eleverne bliver delt op i grupper, hvorefter hver gruppe får ansvar for et udvalgt antal sider (2 - 3) af det, de skulle læse. De får så ca. et kvarter til at læse de aktuelle sider igen, hvorefter de skal stille 4 - 5 spørgsmål til det materiale, de har læst (30 minutter). Bagefter rykker hver gruppe "en plads" forstået på den måde, at gruppe 1 svarer på gruppe 2's spørgsmål, 2 på 3's osv. De har så 45 minutter til at svare på hinandens spørgsmål. Læreren følger hele tiden med i (evt. på storskærm), hvad eleverne foretager sig i dokumentet. Man kan identificere, hvis en gruppe er inaktiv eller hvis der er skrevet vrøvl eller noget useriøst i dokumentet.

Det er vigtigt, at eleverne er klar over, at deres fælles dokument er de noter, som de skal bruge til eksamen. I min erfaring tager eleverne det ret seriøst og resultaterne er overraskende gennemarbejdet. Det kan dog ske, at et modul sidst på dagen, hvor eleverne er trætte, eller det sidste modul på en fredag, ikke er så oplagte til denne fremgangsmåde, idet eleverne allerede mentalt er et andet sted og har svært ved at koncentrere sig om at besvare spørgsmålene ordentligt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar